Acquisition and Development of Language

Ficha de unidade curricular - Ano letivo 2018/2019

Code: EDB20034
Acronym: ADL
Section/Department: Communication and Language Sciences
Semester/Trimester: 1st Semester
Courses:
Acronym Curricular Years ECTS
LEB 5
Teaching weeks: 15
Weekly workload:
Hours/week T TP P PL L TC E OT OT/PL TPL O S
Type of classes
Head: Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar Costa
Lectures: Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar Costa

Teaching language

Portuguese

Intended learning outcomes (Knowledges, skills and competencies to be developed by the students)

- To acquire basic knowledge essential to the study of Language Sciences;
- To reflect on the specificity of Human language and particular languages;
- To study the main interpretative theories of language acquisition;
- To consider the role of language development in the child's overall development;
- To characterize processes of acquisition and development of verbal language (oral / written; mother tongue / L2, typical / atypical development);
- To relate language, particular languages, literacy, acquistion and learning;
- To plan educational strategies to promote the development of verbal language of children;
- To understand the importance of linguistic awareness in the context of successful reading and writing;
- To discuss the role of educational practices in the process of language acquisition and development.

Syllabus

A. Language, cognition, and communication: the specificity of human language
1. Biological, cognitive and social bases of language acquisition and development.
2. Interpretive theories: the behavioral, generative, cognitivist and socio-cognitivist perspectives.
3. Factors favoring language acquisition and development; acquisition and learning.
4. Research in language acquisition and development (naturalistic methods and experimental methods, transverse corpora and longitudinal corpora, types of scales).
B. Acquisition and development of language
1. Acquisition of phonology
1.1. Acquisition of the sounds of the tongue;
1.2. Acquisition of the syllable;
1.3. Development of phonological awareness and phonological awareness.
2. Acquisition and development of morphology and syntax
2.1. Complexation of syntactic structures;
2.2. Development of morphological knowledge of morphological awareness;
2.3. Development of syntactic knowledge of syntactic awareness;
3. Lexical-semantic development.
4. Discursive and pragmatic development.
5. Bilingualism and acquisition of L2.


Attendance system

Students should attend to at least 75% of classes.

Bibliography

Costa, J. & Santos, A. L. (2003). A falar como os bebés - o desenvolvimento linguístico das crianças. Lisboa: Editorial Caminho.
Duarte, I. (2008). O Conhecimento da Língua: desenvolver a consciência linguística. Lisboa: DGIDC.ME.
Freitas, M. J. & Santos, A. L. (2001). Contar (histórias) de sílabas. Lisboa: Colibri/Associação de Professores de Português.
Freitas, M. J., Gonçalves, A. & Duarte, I. (coord.) (2010). Avaliação da consciência linguística. Aspetos fonológicos e sintáticos do português. Lisboa: Colibri.
Freitas, M. J., Rodrigues, C., Costa, T. & Castelo, A. (2012). Os Sons que estão dentro das Palavras. Descrição e Implicações para o Ensino do Português como Língua Materna. Lisboa: Colibri/Associação de Professores de Português.
*Freitas, M. J., C. Afonso & A. Castelo (2015) Quantas sílabas tem “cháv(e)na”? Sobre o impacto dos apagamentos vocálicos na segmentação silábica de crianças no ensino pré-escolar. Linguística - Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto, vol. 10, pp. 31-58.
Gonçalves, F., Guerreiro, P. & Freitas, M. J. (2011). O Conhecimento da Língua: percursos de desenvolvimento. Lisboa: DGIDC.ME.
*Madeira, A. (2008). Aquisição de L2. In P. Osório & R. M. Meyer (orgs.). Português Língua Segunda e Língua Estrangeira: Da(s) Teoria(s) à(s) Prática(s). Lisboa: LIDEL, pp. 189-201.
Menyuk, P. & Brisk, M. E. (2005). Language development and education. Children with varying language experiences. New York: Palgrave. MacMillan.
*Santos, R., Freitas, M. J. & Veloso, J. (2014). Grupos consonânticos na escola: desenvolvimento fonológico e conhecimento ortográfico. Revista Diacrítica – Universidade do Minho, 28.1, pp. 407- 436.
Sim-Sim, I. (1997/2006). Avaliação da Linguagem Oral: um Contributo para o Conhecimento do Desenvolvimento Linguístico das Crianças Portuguesas. (4.ª edição). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
__________ (1998). O desenvolvimento da linguagem. Lisboa: Universidade Aberta.
Sim-Sim, I. et al. (2008). Linguagem e comunicação no Jardim-de-Infância: textos de apoio para educadores de infância. Lisboa: DGIDC.ME.

Página gerada em: 2024-04-30 às 10:43:06